Vernieuwing RET metrostation Dijkzigt voltooid

23 nov 2017

De vernieuwing van het Rotterdamse metrostation Dijkzigt is voltooid. In ongeveer een jaar tijd is het metrostation voorzien van een nieuwe in- en uitgang. De bouwwerkzaamheden vonden plaats op een drukke locatie, omringd door kantoren, woonhuizen en het Erasmus MC. Het metroverkeer bleef bovendien gewoon doorgaan tijdens de verbouwing. De vernieuwing was nodig met het oog op de toekomst. De verwachting vanuit RET is dat in de komende jaren steeds meer mensen gebruik gaan maken van de metro als vervoermiddel. De nieuwe in-/uitgang zorgt voor meer capaciteit om de reizigers sneller het station te kunnen laten toetreden en verlaten.  

Krap werkgebied en drukke infrastructuur

Het Dijkzigt-project kende een aantal flinke uitdagingen. Ten eerste het bouwterrein zelf. Het werkgebied was ongekend krap en de rand van de bouwkuip kwam tot op een halve meter van de gevel van de Hogeschool Rotterdam. Voor een foutmarge was geen ruimte. De situatie onder de grond maakte het niet eenvoudiger. Vanwege een drukke infrastructuur van kabels, leidingen en natuurlijk de bestaande metrobuis zelf werd gebruik gemaakt van een U-vormige bouwkuip. De bouw van de complexe bouwkuip nam driekwart van de projecttijd in beslag. Andere bijzonderheden aan het project waren het gebruik van afzinktunnels voor de trap ter plaatse van de in/- uitgang -  een betonnen prefab wandconstructie die door zijn eigen gewicht de grond in zakt – en een metrobuis van een meter dik beton waar met een draadzaag sparingen in zijn gezaagd.

Creativiteit en improvisatie

Als hoofdaannemer van het project koppelden wij een veelvoud aan specialisten aan elkaar. De coördinatie tussen die partijen was van groot belang voor het goed en tijdig slagen van het project. Projectmanager Ton Wansing van J.P. van Eesteren was erg te spreken over de samenwerking tussen de deelnemende partijen. Hij stelt dat veel uitdagingen die opdoemden op uitvoeringsniveau zijn opgelost. Dit vereiste veel creativiteit en improvisatievermogen. De veiligheid van de omgeving én de bouwers alsmede het minimaliseren van de overlast voor de buurt stonden voorop.

Communicatie en monitoring

Tijdens het project hielden we de communicatieafdeling van de RET continu op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en specifieke uitvoeringsaspecten van de bouw. Zo kon de buurt via de RET goed worden geïnformeerd. Rondom de bouwkuip staan diverse woningen en gebouwen die geen trillingen mochten ondervinden. Om trillingen als gevolg van de bouwwerkzaamheden te monitoren zijn er aan de gevels van de naastgelegen woningen trillingmeters geplaatst. Tijdens de bouw van de in-/uitgang zijn er geen extreme waarden gemeten. Uiteindelijk zijn er nauwelijks klachten ontvangen. Spoedverkeer richting het Erasmus MC heeft bovendien geen hinder ondervonden van de bouwwerkzaamheden.